RC -autoilla voi ajella automallista riippuen ulkona tai sisällä. Tasaisella pohjalla, kuten asfaltilla tai matolla ajetaan lujaa nopeilla autoilla, ja maastossa mennään perinteiseen off-road -tyyliin. Suomi on moottoriurheilumaa, josta löytyy monia sisä- ja ulkoratoja RC -harrastukseen sekä kilpailuihin.

Kilpailukäytössä olevien RC -ratojen ominaisuudet on tarkasti määritelty, ja esimerkiksi AKK:n verkkosivuilta löytyy paljon asiaa, neuvoja ja vinkkejä erilaisten ratojen rakentelua varten.

Radat voidaan jakaa karkeasti kolmeen, eli asfalttiratoihin, crossiratoihin sekä mattoratoihin. Tyypillisesti mattoradat rakennetaan sisätiloihin, asfaltti- ja crossiradat ulos. Harrastusta varten voi radan leveyttä ja pituutta säätää oman mielensä mukaisesti. Suositeltavaa on vähintään 1,5 metrin leveys radalla, jotta ajotaito pääsee kehittymään, ja rata ei ole liian vaikea tai myöskään aivan liian helppo.

Mattoradat

Mattoratoja rakennetaan aina sisätiloihin. Omaan harrastekäyttöön sellaisen voi tehdä vaikkapa kodin kellariin tai autotalliin. Isomman porukan tai kilpailukäyttöön tarkoitetun suuremman mattoradan voi rakentaa vaikkapa urheiluhalliin tai liikuntasaliin. Paras paikka on sellainen, jossa radan voi ottaa esiin ja siirtää pois tieltä tarpeen mukaan.

Mattoratojen materiaalina on usein esimerkiksi neulahuopamatto tai muu lyhytnukkainen ja kestävä mattomateriaali. Mattoradan selkeitä etuja on sen helppo siirrettävyys, muokattavuus ja säilytettävyys. Kuivan ja säältä suojassa olevan tilan ansiosta mattorataa on helppo tuunailla ja varustella vaikka kuinka hienoksi tai vaativaksi. Kilpailukäytössä mattoradan leveys on vähintään kaksi metriä, johon pitää selkeästi merkitä ajoura ja siinä olevat oikaisuesteet. Mattoradan pituus on yleisimmin noin 100 metrin pituinen. Mattoradalla ajettavaksi sopivat hyvin 1:10 touring- sekä 1:12 mattorata-autot. Nopeilla autoilla ajettavan mattoradan ympäristöstä on kilpailuissa rajattu katsojat kauemmas turvallisuussyistä, ja ajajat itse seisovat ajajakorokkeella, josta on radalle esteetön näkyvyys.

Crossiradat

Crossirata on monipuolinen ulkorata hyppyineen, esteineen ja ylityksineen. Radan pintamateriaali on usein sekoitus esimerkiksi kivituhkaa, betonia sekä erilaisia maa-aineksia. Rataan käytettävän materiaalin pitää olla myös hyvin kulutusta kestävää, jolloin huoltokerrat luonnolliset vähenevät.

Crossirata on tyypillisesti noin 300 metriä pitkä.

Crossiradalle tyypillisiä ovat erilaiset hypyt, joissa hypätään jopa yli 20 metrisiä loikkia. Kilparadassa tulee olla myös muun muassa suoria ja eri suuntiin kääntyviä kurveja. Harrastekäyttöön voi crossiradan rakentaa melkein minne vain maastoon esimerkiksi autonrenkaista, sorasta ja vaikkapa betonirummun kappaleista. On kuitenkin hyvä muistaa, että RC -autot eivät ole teknisine laitteineen vedenkestäviä, eli ajaminen on suositeltavaa vain hyvän sään vallitessa. Lumisilla keleillä on syytä rakennella rata sisätiloihin, ja ajella esimerkiksi pahvilaatikoista ja kirjoista rakennettujen esteiden yli.

Asfalttiradat

Suomessa on myös hienoja ja taitavasti suunniteltuja RC -autojen asfalttiratoja. Asfalttiradan tulee olla 3 metriä leveä, ja pituudeltaan crossiradan kanssa samaa luokkaa eli noin 300 metrin pituinen.

Asfalttiradoilla on yleensä ajajakoroke, josta käsin näkee radalle hyvin.

Ajajakorokkeelle mahtuu tyypillisesti viitisentoista kuljettajaa kerrallaan.

Ratoja Suomessa

Monilla RC -autourheiluseuroilla on ainakin kaksi erityyppistä RC -autorataa, eli ulko- ja sisärata.

Asfalttiratoja on Suomessa ainakin Hyvinkäällä, Joensuussa, Kouvolassa, Laukaalla, Pieksamäessä, Oulussa, Espoossa, Turussa sekä Vaasassa.

Crossiratoja näiden lisäksi on ainakin Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Perniössä, Pihtiputaalla, Ruokolahdella sekä Savonlinnassa.

Mattoratoja edellisten lisäksi on esimerkiksi Hämeenlinnassa, Järvenpäässä, Laukaassa, Mikkelissä, Nurmijärvellä, Raisiossa, Raumalla, Riihimäellä, Seinäjoella, Tampereella sekä Torniossa.

RC -autoilun suosio on viime vuosina kohonnut entisestään ja ajopaikkoja sekä harrastajia löytyy kaikkialta Suomesta. Harrastus on parhaimmillaan iloinen ja yhdistävä tekijä nuoren ja aikuisen välillä. Suomi on moottoriurheilumaa, joten kiinnostus myös RC -autoiluun on koko ajan selkeässä kasvussa.